Van Villavieja via San Agustín naar Popayán - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke Postma - WaarBenJij.nu Van Villavieja via San Agustín naar Popayán - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Anneke Postma - WaarBenJij.nu

Van Villavieja via San Agustín naar Popayán

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

12 April 2018 | Colombia, Popayán

Hallo allemaal,
7 april zijn we om 8 u uit het hostal in Bogotá vertrokken. Het water deed het gelukkig weer dus we konden normaal naar de wc en douchen :-).
Om 9.20 vertrok de bus naar Neiva waar we om 15u aankwamen. Vervolgens nog anderhalf uur met de colectivo ( klein lokaal busje dat vertrekt als er minimaal 5 mensen in zitten) naar Villavieja, een klein dorp aan de rand vd desierto de Tatacoa. Om 16:30 kwamen we aan in hotel Colonial waar we heel enthousiast werden onthaald: we waren de enige gasten! Super aardige manager en mooie kamers waar alles goed functioneerde. Wat een temperatuurverschil: van 20 graden in Bogotá naar 37 graden hier...
De volgende dag de hele dag op pad geweest met Juan Manuel een gids, geboren en getogen in de desierto de Tatacoa. Het is daar echt prachtig!! We waren met de tuktuk op pad maar door het rode gedeelte hebben we een uur gewandeld. Ondanks pet, zonnebrandcreme en veel water werd ik op een bepaald moment ineens bevangen door de hitte, zo raar : alsof je van het ene moment op het andere zo in elkaar zakt... Gelukkig werd het na 10 minuutjes minder. Vervogens ook het grijze gedeelte en het zwembad bezocht. Als lunch cabrito ( geit) met Sancocho ( soep van groene bananen en koriander) gegeten.om 16u terug naar het hotel om ‘s avonds naar het observatorio te gaan maar helaas geen ster te bekennen.
9 april vertrokken naar Neiva om vandaar verder te reizen naar San Agustín , archeologische opgravingen.
Doordat de weg opgebroken was moesten we via één spoor hoog door de bergen m.a.w dikke vertraging. We kwamen ‘s avonds om 20u aan waar we op werden gehaald door Cesar , de manager van het mooie hotel Huaka-Yo. Omdat het rustig was kregen we een kamer upgrade!
De volgende dag van 9 tot 18 u op pad met Anibal, een gids, naar de verschillende archeologische opgravingen, watervallen, een vernauwing in de rivier de Magdalena, een panela fabriekje ( panela:brokken rietsuiker die ze ambachtelijk maken).
Heerlijke traditionele arepas gegeten : maïs gepoft in as waarvan deeg wordt gemaakt dat met kaas gebakken wordt op een steen verwarmd door houtvuur.
De gidsen in Tatacoa en hier spraken alleen Spaans dus supergoed voor Max om te oefenen!
Bij het ontbijt kregen we koffie verser dan vers: koffiebonen van henzelf die iedere ochtend vers werden gebrand, gemalen en vervolgens werd er dan koffie gezet met , jawel mellita koffiezetapparaten en filters.
Vandaag, 11 april doorgereisd naar Popayan een koloniale witte stad op 124 km van San Agustín: 5 uur over onverharde wegen hoog door de Andes ( hoger dan 3000 meter ) door een mooi páramo landschap.
Zo dit was het weer voor nu. Volgende keer Popayan en Cali.
Groetjes,
Max en Annekei
Foto’s lukt nu niet ( internet :-() volgen morgen....

• 12 April 2018 - 08:54

Herriet En Gijs:

Mooie reis zijn jullie aan het maken, geniet ervan jullie hebben het verdient! Mogelijk voor jullie gemoedsrust we hebben gisteren een fijne dag gehad in Enschede met Kor en Niek tm uit eten bij de pannekoekenboerderij. En complimenten voor je oudste zoon wat hij voor zijn vader doet.
    Veel plezier verder we lezen graag mee.

• 12 April 2018 - 11:37

Mariette:

Pff.anneke en Max,heftige reis,zit er ook een rust moment in?
    Temperatuur en hoogte verschillen plus jullie tempo.
    Genieten maar ook op tijd rusten.
    Verheug me op je volgende verslag.

• 12 April 2018 - 12:15

Mieke Roelofs:

Hallo Anneke en Max,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Mijn dochter is ook in de desierto de Tatacoa geweest.
    Zij was ook erg onder de indruk van Medellin, vooral hoe de stad zich ontdoet van het gewelddadige verleden. Misschien hebben jullie dat ook nog op het programma staan.
    Jullie hebben er een flink tempo in zitten!
    Geniet ervan samen, het is vast heel leuk om dit zo met je zoon te beleven.

Heel veel groetjes en als je weer terug bent, moeten we snel een lunchafspraak plannen.
    Liefs,
    Mieke

• 12 April 2018 - 13:58

Liesbeth:

Hoi An zo fijne reis zijn jullie aan het maken maar doe je ook een beetje rustig aan, daar is het ook vakantie voor. Leuk om zo meeste lezen waar jullie zijn en mee te kijken op de kaart,veel plezier en geniet ervan,liefs Jan en Liesbeth

• 12 April 2018 - 15:41

Eva:

Queridos Anneke y Max:

Cuántas experiencias fantásticas por esas tierras tan distintas a las de aquí.

Deseo que sigáis disfrutando y contándonos de vuestro viaje.

Cuidado con le "soroche", :-)!

Un abrazo,

Eva

• 13 April 2018 - 08:40

Marion:

Hoi anneke en max.
    Het klinkt alsof jullie weer veel meemaken en volop genieten. Mooi om te lezen! Wij hebben nog 10 dagen te gaan in spanje en dan zit het er op. Helaas niet zo'n prachtig weer als bij jullie..
    Veel plezier samen en kijk goed uit!
    Liefs van leo en mij. Xxx

• 18 April 2018 - 01:17

Helen Kolijn:

Hoi Anneke en Max,
    Heerlijk zo'n vakantie!! Geniet ervan.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Liefs van ons XXX