La sultana - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anneke Postma - WaarBenJij.nu La sultana - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anneke Postma - WaarBenJij.nu

La sultana

Door: koranneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

23 Juli 2011 | Nicaragua, Granada

Zo daar zijn we weer met het laatste nieuws. Afgelopen maandag zijn we met de chickenbus van Rivas naar Granada gegaan en we hadden zowaar een zitplaats.Weliswaar moest ik eerst het schuimrubber terug proppen in de zitting maar een beetje beurs achterwerk is nog altijd beter dan 1 1/2 uur staan, nietwaar?
In Granada kwamen we aan op het busstation vlakbij de markt en daar vandaan was het niet zo ver meer naar het guesthouse. Het guesthouse was hartstikke mooi: een opgeknapt koloniaal huis waarin 3 gasten kamers waren. We zijn meteen de stad in gegaan . Het was eigenlijk nog allemaal precies hetzelfde als 2 jaar geleden en het was dan ook net of we hier gisteren nog waren.
Dinsdag hebben we een boottocht gemaakt naar las isletas. Dit zijn 360 vulkanische eilandjes in el lago de Nicaragua voor de kust van Granada.
19 juli is de dag van de revolutie in Nicaragua en toen we terugkwamen van de boottocht had zich op het Parque Central een menigte bussen, auto's en noem maar op verzameld om gezamelijk naar Managua te gaan voor de toespraak van Ortega: een gratis uitje voor een groot deel van de arme bevolking en goede propaganda....Herrie, drank en rood/zwarte vlaggen waren er in ieder geval in overvloed.
Woensdag hebben we een tocht gemaakt over de Mombacho, de vulkaan bij Granada. Er zijn hier 3 verschillende ecosystemen te zien.
Donderdag werden we om 9uur opgehaald door Tjitske de Winne van onstage Nicaragua. Zij heeft ons laten zien waar de Nederlandse studenten les krijgen maar ook 2 van de gastgezinnen waar ze tijdens de Spaanse lessen verblijven, een aantal stageplaatsen waaronder een gezondheidscentrum, voor studenten dieetkunde, fysiotherapie en uiteraard HBOV studenten. Ook zijn we in een centrum geweest waar bijvoorbeeld studenten van een sporthogeschool stage zouden kunnen lopen, het centrum staat in een van de armste wijken van Granada en is vooral gericht op straatjongens die anders in de criminaliteit verdwijnen.
Ook zijn we nog op een basisschool geweest. Jullie zien we hebben niet stil gezeten....
Vrijdag zijn we uit Granada vertrokken en nu zijn we in Laguna de Apoyo.
We hebben een kamer met heel groot balkon aan het kratermeer ( water is zo'n 30 graden). De tuin hier staat vol met mangobomen, ananassen, limoenbomen etc.
Vandaag zijn we naar Los Pueblos Blancos ( de witte dorpen) geweest, naar lago de Massaya, het kratermeer van de vulkaan Massaya. We zijn ook naar de krater van de actieve vulkaan Massaya geweest waar volop gassen uit opstijgen,was erg indrukwekkend zelfs na de Vesuvius en de Etna. Je kunt er omhoog lopen tot een kruis dat, hoe kan het anders, door een Spaanse priester, Boabilla, is geplaatst aan het begin van de verovering van Midden- Amerika door de Spanjaarden.
Daarna zijn we nog naar Massaya gegaan naar de wijk waar hangmatten worden gemaakt (huisnijverheid)
En uiteraard hebben we de kunsnijverheids ( eigenlijk dus gewoon toeristische) markt bezocht. Vervolgens hebben we in een comedor, eethuis waar de lokale bevolking eet gegeten. Ze hebben daar een soort buffet en je krijgt dan rijst met of vlees of kip of rundvlees, groene of gele banaan, tortilla of frijoles (bonen) en dan hebben ze vaak nog een soort aardappelsalade of andere groente. Vaak moet je een beetje kiezen op de gok omdat je niet precies kunt zien wat het is maar meestal is het echt heel lekker. Een sapje zit meestal bij de prijs inbegrepen en dat gaat bijna altijd op de gok omdat ik al die inheemse fruit soorten ook niet ken, vandaag had ik een knalpaars sapje, weet nog niet wat het was maar lekker was het wel.
In totaal waren we 180 cordoba' s kwijt dwz € 5.50.
Jullie zien tekort aan eten zullen we niet hebben.
Na het eten zijn we terug gegaan naar Laguna de Apoyo waar we een duik hebben genomen in het meer.
Kor zit nu te lezen terwijl ik jullie dit bericht stuur , geschreven vanuit de hangmat. Morgen blijven we hier relaxen en maandag gaan we naar Ometepe.
Ik zal meteen proberen de foto's erbij te plaatsen , vorige keer lukte dat pas na een paar dagen er was iets mis met de site, maar ze komen in ieder geval.
Len, groetjes van Angelica van de Spaanse school en van Tjitske (ze is 30 juli uitgerekend van hun eerste kind).
Meer nieuws heb ik niet, volgende week het vervolg vanuit Ometepe.

Adios,

Kor en Anneke

• 24 Juli 2011 - 09:30

Marion:

Hoi lieve verre reizigers!
    Wat een drukke vakantie hebben jullie maar wel erg afwisselend. Zo te lezen zijn jullie al helemaal thuis in jullie toekomstige vaderland... Hier is het nog steeds geen zomer maar dat komt de komende week als we piet mogen geloven. Geniet van alles en we kijken uit naar je volgende verslag!
    Liefs van ons.

• 29 Juli 2011 - 10:11

Anneke En Nico:

We hebben het verslag gelezen.
    Erg leuk.Je moeder was hier woensdag en toen heeft ze het verslag ook gelezen.
    Het is fijn dat je nu zo kan communiceren met elkaar.
    De foto's die we bij ons hadden vond ze erg leuk.
    Jullie foto's zijn ook mooi nu hebben we een indruk van wat jullie zien.
    Geniet er van en we blijven jullie volgen.
    Hartelijke groeten

• 30 Juli 2011 - 15:23

Bitter:

hoi cor en anneke wat een leuke foto, s jullie gebruiken je tijd wel goed als jullie terug zijn heb je weer een vacantie nodig om uit te rusten we krijgen zo wel een goede indruk van het land .
    ,en zo te zien schijnt het zonnetje weer volop bij jullie kunnen wij hier niet zeggen kijk weer uit naar je volgen verslag een hele fijne tijd nog liefs mariette en hans